Domaćini u preduzetništvu
Otvorena vrata
Vest, datum objave: 2. октобар 2017.
„Kada ljudi koji pokreću biznis mnogo znaju o samom poslovanju, o tome šta ih sve čeka u budućnosti, vide i moguće prepreke, pa im je samim tim i mnogo teže. Kod ulaska u preduzetništvo ne treba da prevlada strah. Ja preduzetništvo doživljavam kao rešavanje problema. Mnogo učim, čitam i stalno se trudim da unapređujem posao“, kaže mlada preduzetnica Marija Slović
Znate li kako miriše i kakvog je ukusa prava domaćinska hrana Srbije? Postoje mesta gde se još uvek može kupiti zdrava, rukama i sa ljubavlju spravljena hrana, zahvaljujući ljudima koji žele da očuvaju tradiciju, a ipak ponude nešto novo. Vodimo vas u svet prave domaće hrane, koja stiže sa obranaka Ovčara i upoznajemo sa pričom mlade preduzetnice Marije Slović.
Marija je rasla u preduzetničkoj porodici koja se već 30 godina bavi proizvodnjom mesa i mesnih đakonija. Bilo je potpuno prirodno da je životni put odvede u preduzetničke vode jer je, kako kaže, od malih nogu upoznala sve prednosti i teškoće posla, prolazila kroz otkaze i nova zapošljavanja radnika, osmišljavanje novih proizvoda i finansije.
Bavi se proizvodnjom mleka i mlečnih proizvoda, a tehnolog u njoj je zaslužan za to što se paleta proizvoda stalno menja, otkrivaju novi ukusi i na fantastičan način spaja tradicionalno i moderno.
„Odlučila sam se za proizvodnju sira i kajmaka, jer u tom trenutku nije bilo mnogo firmi registrovanih za tu delatnost, pa sam videla svoju šansu. Kajmak su uglavnom proizvodile domaćice, u manjim količinama, i prodavale ga na pijacama. Kada su se pooštrili zakonski okviri za ovu vrstu prodaje, ja sam odlučila da započnem posao“, priča Marija.
Nije pogrešila. Iskustvo joj pokazuje da naši ljudi vole prave, ukusne, domaće proizvode i da cene kvalitet, a Domaćini upravo to nude, hranu sa svoga stola, istu koju jedu i njihova deca.
Kao i svaki i njen početak je bio težak. Sama kaže da ne postoje uspešni poslovi koji nisu doživljavali neuspehe, sve dok ne dođe pravi trenutak. Najvažnije je ići napred i iz svakog iskustva naučiti nešto novo. Kao svoju prednost navodi to što je u posao ušla jako mlada, kada se ne razmišlja mnogo o rizicima.
„Kada ljudi koji pokreću biznis mnogo znaju o samom poslovanju, o tome šta ih sve čeka u budućnosti, vide i moguće prepreke, pa im je samim tim i mnogo teže. Kod ulaska u preduzetništvo ne treba da prevlada strah. Ja preduzetništvo doživljavam kao rešavanje problema. Mnogo učim, čitam i stalno se trudim da unapređujem posao“, objašnjava nam Marija.
Pored mnogo rada, evo koje osobine i kvalitete po njoj mora da ima osoba koja planira da uplovi u preduzetničke vode: „Odluke se donose brzo, mora uvek i brzo da se razmišlja, da se uči od najboljih, da nema straha od novih stvari“. Marija savetuje da treba posmatrati kako i šta rade uspešni ljudi oko nas.
„Kod mene u kraju je sada popularan posao sa zasadima malina. Kažem svakome ko planira time da se bavi da nađe najbolji malinjak u selu, da sazna kako gazda radi, a da onda sve o tome pročita u knjigama, časopisima, na internetu. Upornost je veoma važna. Kada kucate na mnogo vrata neka će se sigurno otvoriti“, kaže Marija.
A njena vrata su uvek otvorena, za ljude koji hoće i vole da rade, koji vode računa o kvalitetu i prave zdrave, domaće proizvode bez aditiva. Tako se zidovi i police Domaćina, živopisne radnje smeštene u jednoj od centralnih beogradskih ulica, šarene od ručno rađenih testenina, džemova, medova, slatkog, papričica...
„To su proizvodi malih zanatlija koji nemaju mogućnosti i finansije da izlažu u velikim sistemima. Oni su upotpunili našu ponudu i drago mi je što na taj način možemo da im pomognemo“, zadovoljno kaže Marija.
U asortimanu, pored tradicionalno pravljenih sireva i kajmaka, mogu se naći sirevi sa začinskim biljem i zrnevljem, sir u obliku tortice sa različitim, neobičnim premazima, poput pesto sosa i badema, tri vrste bibera i parmezana i crvene paprike. U ponudi su i domaći puteri sa slaninicom od mangulice, estragonom ili mandarinom. Trudi se da odgovori i na potrebe kupaca sa najistančanijim ukusom, onima koji pripremaju hranu na drugačiji način.
„Naši ljudi vole domaćinsku hranu. Imam mušterije koje uvek kupuju beli sir ili kajmak, ali ima i onih koji vole da probaju nešto novo, oduševe se i želimo i njima da izađemo u susret“, priča nam mlada preduzetnica.
Za one kojima je radnja daleko, svi proizvodi mogu se poručiti onlajn. Marija mnogo radi na toj vrsti marketinga, za koju smatra da je od suštinske važnosti za svaki posao. Kada je reč o planovima, ne želi mnogo da otkriva, ali s obzirom da se bliži prva godišnjica rada, Domaćin priprema nešto novo. U planu je da se u radnji napravi novo ćoše sa proizvodima od mangulice, jer su to klijenti tražili. Drži se svojih principa da posao nije sprint nego maraton na duge staze, nije joj cilj instant uspeh, već u poslu ide pažljivo, promišljeno, korak po korak.
Mlada preduzetnica Marija Slović ima veliku podršku porodice. I sama, kroz osmeh, priznaje da verovatno ne bi postigla sve ovo da uz nju nije muž, koji ponekad nema ništa protiv paštete za ručak jer ona nema kada da kuva, kao i njegovi roditelji koji priskaču u pomoć kada je u pitanju čuvanje dece. Ipak, čini nam se da joj sa svom energijom, znanjem i voljom koje ima, uspeh svakako ne bi izmakao.