Stručna praksa
Stručna praksa podrazumeva stručno osposobljavanje nezaposlenog za samostalan rad u struci za koju je stečeno odgovarajuće obrazovanje, radi obavljanja pripravničkog staža, odnosno sticanja uslova za polaganje stručnog ispita, kada je to zakonom, odnosno pravilnikom predviđeno kao poseban uslov za samostalan rad u struci.
Stručna praksa se realizuje bez zasnivanja radnog odnosa.
U stručnu praksu se uključuju nezaposlena lica koja se prvi put stručno osposobljavaju u struci za koju su stekla određenu vrstu i nivo kvalifikacija ili koja su se stručno osposobljavala kraće od vremena potrebnog za polaganje pripravničkog ili stručnog ispita, za preostali period potreban za sticanje uslova za polaganje pripravničkog ili stručnog ispita.
Prioritet za uključivanje u meru imaju osobe sa invaliditetom i Romi.
Stručna praksa sprovodi se u skladu sa zakonom, odnosno u skladu sa aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova kod poslodavca. Ukoliko se stručna praksa sprovodi u skladu sa zakonom, Nacionalna služba za zapošljavanje može da finansira meru u dužini propisanoj zakonom, a najduže 12 meseci. Kada se stručna praksa sprovodi u skladu sa aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova, Nacionalna služba za zapošljavanje meru finansira u trajanju:
- do 6 meseci za lica sa trećim ili četvrtim nivoom kvalifikacija,
- do 9 meseci za lica sa šestim nivoom kvalifikacija i/ili 180 ESPB,
- do 12 meseci za lica sa najmanje šestim nivoom kvalifikacija i 240 ESPB.
Tokom trajanja stručne prakse Nacionalna služba za zapošljavanje:
1. angažovanim licima na ime novčane pomoći i troškova prevoza isplaćuje sredstva u ukupnom mesečnom iznosu od:
- 20.000,00 dinara za lica sa trećim ili četvrtim nivoom kvalifikacija,
- 22.000,00 dinara za lica sa šestim nivoom kvalifikacija i/ili 180 ESPB,
- 25.000,00 dinara za lica sa najmanje šestim nivoom kvalifikacija i 240 ESPB;
2. vrši obračun i uplatu doprinosa za slučaj povrede na radu i profesionalne bolesti, u skladu sa zakonom.
Pravo učešća u realizaciji mere stručne prakse može ostvariti poslodavac koji pripada:
a) privatnom sektoru (udeo privatnog kapitala u vlasničkoj strukturi 100%),
b) javnom sektoru – broj lica koja će biti uključena u meru kod poslodavca iz javnog sektora ne može preći 40% ukupno planiranog broja lica za uključivanje u meru, i to po sledećim prioritetima:
1. na poslovima zdravstvenih radnika,
2. na poslovima socijalne zaštite,
3. na poslovima obrazovanja i vaspitanja,
4. na poslovima pravosuđa;
v) izuzetno, na teritoriji AP Kosovo i Metohija i devastiranih opština, u skladu sa propisom Vlade Republike Srbije o stepenu razvijenosti jedinica lokalne samouprave, pravo učešća u realizaciji mere može ostvariti poslodavac koji pripada privatnom ili javnom sektoru, bez obzira na oblast kojom se bavi, pri čemu privatni sektor ima prioritet.
i koji redovno izmiruje obaveze po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje, ima kadrovske, prostorne i tehničke kapacitete za realizaciju mere.