Ново занимање – професионални управник зграде
Заједнички циљ – лепша и безбеднија зграда
Београд | Вест, датум објаве: 6. јун 2017.
Почеле су обуке за професионалне управнике, а они који заврше обуку и положе испит добиће и прве лиценце за обављање тог посла. С обзиром да у Србији тренутно свака пета зграда има формирану скупштину, увођење професионалних управника, који ће 24 часа свих седам дана у недељи бринути о зградама, требало би да уведе ред у ову област.
Професионални управници са лиценцом моћи ће да раде у агенцији или да сами оснују фирму, региструју се као предузетници и самостално обављају посао. Станари ће моћи сами да изаберу управника или да ангажују професионалца са лиценцом, што подразумева склапање уговора између стамбене заједнице и правног лица које пружа услуге.
Законом о становању и одржавању зграда, којим је установљена професија професионалног управника, Привредна комора Србије (ПКС) добила је овлашћења да установљава и води регистар управника који је доступан на порталу ПКС, али и организује обуке, полагање испита, издаје и одузима лиценце.
Обука за професионалне управнике траје седам дана у оквиру три недеље, заинтересованост је велика, а сви који желе могу да се пријаве преко сајта ПКС. Услов за стицање лиценце је завршена четворогодишња средња школа и положен испит. Првих пет обука је попуњено, али како кажу у Центру за едукацију ПКС, обуке ће бити организоване и у градовима у Србији, у зависности од потреба и интересовања.
Јадранка Зрнић Џелетовић, руководилац Центра за едукацију ПКС, каже да се за обуке пријављују најчешће они који већ имају искуства у одржавању зграда, али је велики број и оних који се нису никад опробали у том послу. „Сви који прођу обуку схватиће колико је посао професионалног управника озбиљан и одговоран, јер он мора да буде нон-стоп на располагању стамбеној заједници и решава пријављене проблеме“, истиче Јадранка Зрнић Џелетовић.
Да овај посао подразумева познавање неколико области важних за одржавање зграда и безбедност, слажу се и полазници обуке са којима смо разговарали.
Радован Орешчанин, власник фирме „Maior Domus“ која се бави одржавањем зграда и председник Удружења одржавалаца зграда Србије, подржава иницијативу за квалитетније становање и из искуства каже да професионални управник зграде мора да буде 100 одсто посвећен послу. Њему је, како каже, обука значајна, јер су му сада јаснији законски прописи, што ће му помоћи у даљем обављању посла.
Татјана Стругар се надала практичнијој обуци, али истиче да ће и њој много помоћи пређашње искуство председника скупштине зграде. „Углавном су ми познати проблеми једне зграде и како се решавају. Обуку ми је обезбедила компанија у којој ћу радити овај посао, тако да на овај начин решавам свој проблем незапослености. Трудићемо се да се побољшају услови становања и да се свест грађана о томе подигне на виши ниво“, каже Татјана.
„Чули смо важне ствари из области финансија, осигурања, комуникација, упознајемо се са детаљима посла које ћемо лакше применити у пракси“, објашњава Дејан Вујичић, који се на обуку пријавио са жељом да хоби унапреди у бизнис. „Одлучио сам да се бавим овим послом јер сам до сада као председник скупштине станара своје зграде постигао добре резултате. Професионални управник треба да буде добро организован и да пре свега има добру комуникацију са станарима, како би се постигао заједнички циљ, а то је лепша и безбеднија зграда“, каже наш саговорник.
Полазници стичу одређена правна знања, упознају се са Законом о становању, уче карактеристике зграда, усвајају административне и финансијске аспекте управљања зградом и вештине комуникације.
Јадранка Зрнић Џелетовић каже да су полазници углавном врло задовољни, а да се предавачи, који имају много искуства у области коју предају, труде да одговоре на сва питања.
У ПКС смо разговарали са предавачем који је ангажован као стручњак из области осигурања. „Важно је да будући професионални управници стекну основе које ће им користити у обављању посла, као и предзнања из грађевинске, техничке области и из осигурања, како би могли да заштите објекте и станаре. На тај начин ће лакше и брже решити све проблеме станара и обезбедити добру комуникацију са њима“, објашњава Раде Баџа и додаје да ће преношење одговорности на управнике сигурно увести ред у области комуналне инфраструктуре, накнаде штете и културе становања.
Скупштина Србије усвојила је у децембру прошле године Закон о становању и одржавању зграда, који предвиђа да свака зграда има регистрован кућни савет и управника. Законом је прецизирано да, ако се станари не договоре око избора управника, могу да изаберу професионалног управника са списка ПКС, а уколико се не договоре око професионалног управника, локална самоуправа ће им на одређено време увести принудног управника зграде.
По закону, један управник може да брине о више зграда, а последњи рок до када ће све зграде морати да имају свог управника је до краја године. Професионални управници морају да се лиценцирају, док ту обавезу немају станари које комшије изаберу да управљају зградом. У пракси, као и до сада, биће веома важно да у згради буде слоге и разумевања и да сви раде за заједнички циљ, а то је да зграде буду безбедне и да у њима живот буде лепши и бољи.