Едукација предузетника о основама присуства и пословања на интернету
Велики интернет за мале фирме
Лесковац | Вест, датум објаве: 18. октобар 2017.
„Много људи улази у предузетништво из нужде, велики је број и оних који имају добру идеју, али немају знања и не разумеју елементарне концепте, као и оних који не схватају колико је важно имати оригиналну идеју, а не само копирати оно што већ постоји“, истиче Иван Минић, оснивач прве онлајн заједнице у Србији
За предузетнике из Лесковца одржана је једнодневна бесплатна едукација о основама присуства и пословања на интернету. Кроз предавања врхунских стручњака и бројне савете које су дали из личног искуства, заинтересовани су могли да сазнају како да повећају продају производа или услуга које нуде. Предавање „Велики интернет за мале фирме“ организовали су Фондација „Регистар националног интернет домена“ (РНИДС) и Опште удружење предузетника Лесковац. О успешним предузетницима у Србији, начинима представљања на интернету, комуникацији са клијентима и важности правилног оглашавања, у Дому занатлија слушало је 25 предузетника из Лесковца.
„Да је предузетник бити лако, предузетник би могао бити свако“ - овом реченицом започео је своје предавање Иван Минић, оснивач прве онлајн заједнице у Србији Бурек.цом, објашњавајући да су предузетници они људи који бирају да неколико година живе скроман живот пун одрицања да би остатак живота живели онако како мало ко може. Међутим, он додаје да су добри предузетници заправо људи који цео живот раде и који су веома посвећени послу, људи који имају много ентузијазма и енергије.
Иван већ десет година саветује људе који покрећу сопствени бизнис и из свог искуства открива највеће заблуде и грешке предузетника. „Много људи улази у предузетништво из нужде, велики је број и оних који имају добру идеју, али немају знања и не разумеју елементарне концепте, као и оних који не схватају колико је важно имати оригиналну идеју, а не само копирати оно што већ постоји“, истиче он.
Јасна идеја и прецизан план основа је за успешан бизнис. У послу има много проблема и трошкова и због тога свако ко жели да се бави предузетништвом мора да учи, да буде добро информисан и припремљен.
Ипак, много је позитивних примера. Говорећи о успешним пословима у Србији Иван Минић желео је да мотивише присутне привреднике. Тако је поменуо сајт Купујем продајем који постоји већ 10 година и не само да су према подацима продали 100.000 рачунара или 120.000 мобилних телефона, већ је преко тог сајта продато и 5 хиљада трактора или 2 хиљаде гитара.
Следећом причом Иван их је одвео до једног необичног стана у Београду, правог музеја где може да се борави, до необичног момка Марија и његовог Југодома, у којем је боравило више од 1.800 људи, који су смештај нашли преко глобалног сајта за изнајмљивање смештаја Airbnb. Управо је Марио био један од десеторо власника станова из целог света који је позван од стране Airbnb-а да свој пројекат представи у Лос Анђелесу, а једна Италијанка је радила и докторат о његовом стану. Због чега је баш он интересантан? Тај стан у Београду води нас у прошлост, комплетан ентеријер је из 60-их година прошлог века, а Марио је за само неколико година направио веома озбиљан бизнис.
Француз Чарли Помијер (Charlie Pommier), који је некада живео у Београду, па се због посла опет вратио, доказ је да је могуће физички у нашој земљи правити неки интересантан производ и продавати га у целом свету. Овај архитекта прави склопиви намештај од пуног дрвета, а изазвао је велико интересовање у читавој дизајнерској заједници, па се тако данас његов намештај продаје и у Токију или Дубаију.
Ређало се још много успешних идеја и примера доброг предузетништва, попут људи који праве укусне колаче по јединственој рецептури, здраве оброке, едукативне играчке, људи који се баве необичним пословима...
„Слушајте и учите од успешних, јер можете да у развоју свог посла искористите добру праксу оних који су већ дуго у бизнису“, завршио је своје предавање Иван Минић.
Једна од тема на предавању у Лесковцу била је како привреднике на интернету виде потрошачи и Гугл, као и од чега највише зависи пословни успех? Предраг Милићевић, руководилац Сектора маркетинга и комуникација у РНИДС-у, говорио је о томе колико је важан интернет домен и његов назив. „Назив домена је битан јер формира две важне адресе на интернету, а то су веб-адреса - виртуелна адреса која води људе до продавнице и мејл адреса - поштанско сандуче за комуникацију са свима. Брига о пословању је брига о тим адресама, односно брига о домену“, нагласио је Милићевић.
Он је објаснио и због чега је потребно да свака фирма има свој домен, а не да своје пословање представља само на друштвеним мрежама и додао: „На друштвеним мрежама можете да останете без стране јер сте пристали да профил могу да вам угасе било када и због разлога који је њима довољан. Да бисте били газда морате да имате регистрован интернет домен и само у том случају сте сигурни како ће се он користити и која су правила пословања“.
Дате су препоруке да будући предузетници региструју домен чим се појави идеја за посао, да редовно брину о том домену, обнављају регистрацију, а како се бизнис развија и расте треба да расте и број домена. Такође, назив домена треба да асоцира директно на то чиме се сајт бави, односно да буде у вези са самим садржајем и прилагођен тржишту. Пракса показује да назив интернет домена не треба да има више од двадесет знакова.
Милоје Секулић је човек који је са 45 година остао без посла и без уштеђевине. Он је са лаптопом, који је добио од пријатеља, почео своју каријеру. Данас је власник агенције Homepage и каже да у бизнису треба највише бринути о људима и њиховим потребама, па затим о технологији. „Комуникација на интернету мора да буде директна, двосмерна, отворена и искрена. Корисницима морате да дате добар, едукативан садржај, а не само рекламу“, каже Секулић.
Управо је брига о људима и усмеравање пажње на њихове потребе кључна и када говоримо о оглашавању на интернету. Колико је важно правилно оглашавање била је тема о којој је говорила Јелена Ожеговић из РНИДС-а. Људи су фокусирани на то да им производ буде сјајан, а оглашавање им је споредна ствар. Да тако не треба да буде објашњава Јелена и наводи начине на које је могуће задржати пажњу људи, а један од њих је свакако правовремена, разноврсна и адекватна комуникација која ће купца заинтересовати.
„Људи су данас изложени превеликом броју информација, па се тако наша пажња на једној ствари задржава у просеку само осам секунди. У једној секунди на Гуглу региструје се више од 40 хиљада претрага, а чак 15 одсто је нових и у свему томе мали бизниси треба да нађу своје место“, каже Јелена.
Области које имају највише користи од дигиталног маркетинга су: малопродаја, посао са некретнинама, технологија, производња, наука, услуге и едукација, али је закључак да не постоји грана која не може да нађе корист у интернет присуству и оглашавању.
„Дефинишите своје циљеве, направите детаљан план активности и за почетак одредите мали буџет за оглашавање“, савет је Јелене Ожеговић за успешно пословање.
Предавање за предузетнике у Лесковцу сви заинтересовани могли су да прате уживо на РНИДС страни facebook.com/rnids.rs.
Савети
• Изаберите домен према тржишту на ком желите да будете присутни
• Не везујте своје садржаје за туђе сајтове
• Не везујте своју е-пошту за туђе домене
• Штитите и производне брендове, не само корпоративни
• Региструјте домене чак и ако вам нису одмах потребни
• Заштитите своје брендове и на интернету и на тржишту
• Заштитите своје брендове и на друштвеним мрежама