Trans2Work - пројекат за подршку студентима са инвалидитетом
Предрасуде јаче од знања
Београд | Вест, датум објаве: 29. септембар 2016.
Резултати истраживања показују да послодавци и даље нису довољно спремни да се активније укључе у решавање проблема запошљавања ОСИ, као и да су предрасуде и стереотипи о способностима, знањима и вештинама особа са инвалидитетом као радницима и даље веома изражене
Национална служба са запошљавање учествује у имплементацији Еразмус+ пројекта „Прелазак из образовања у свет рада студената са инвалидитетом у Србији, Црној Гори, Босни и Херцеговини - Trans2Work“. Носилац пројекта је Универзитет Македонија из Солуна, Катедра за образовну и социјалну политику, а реализатор конзорцијум који окупља 22 партнера, међу којима су високошколске институције, невладине организације, удружења послодаваца и службе за запошљавање.
Током марта и априла реализовано је истраживање потреба послодаваца у земљама обухваћеним пројектом, у вези са запошљавањем особа са инвалидитетом. У истраживању је учествовало 426 послодавца (341 из Србије) из приватног, јавног и непрофитног сектора, који су запошљавали и/или нису запошљавали особе са инвалидитетом. Филијале Националне службе у истраживање су укључиле 305 послодаваца са којима су оствариле сарадњу кроз реализацију програма активних мера за запошљавање особа са инвалидитетом и других мера.
Резултати указују да и даље не постоји довољна спремност послодаваца да се активније укључе у решавање проблема запошљавања особа са инвалидитетом и да су предрасуде и стереотипи о њиховим способностима, знањима и вештинама веома изражене. Упркос концепту позитивне дискриминације у сфери запошљавања, афирмишућих и подстицајних законских одредби, те програма субвенционисаног, подржаног запошљавања и професионалне рехабилитације, и даље се велики број послодаваца не одлучује на запошљавање особа са инвалидитетом, сматрајући да их треба преусмерити из рада у отвореној привреди на рад у заштићеним условима.
Охрабрује податак да највећи број послодаваца сматра да је запошљавање особа са инвалидитетом вид друштвено одговорног понашања и доприноси позитивном имиџу компаније. Послодавци који запошљавају особе са инвалидитетом имају свест о потреби обезбеђивања приступачног радног места, радног асистента и ментора и спровођења других активности у циљу побољшања радних вештина, знања и способности својих радника са инвалидитетом, за које истичу да су добри, лојални и мотивисани запослени, квалификовани и способни да успешно обављају радне задатке.
Резултати истраживања показују и да је неопходно креирати додатне мере, услуге и сервисе подршке, који ће бити на располагању послодавцима који имају намеру да запосле особе са инвалидитетом, нпр. асистенција на радном месту, увођење флексибилног радног времена, креирање смерница за приступачна радна места, оснивање специјалног фонда компанија за потребе прилагођавања радног места и радног окружења, организовање e-learning семинара, вебинара, програма радне праксе прилагођених особама са инвалидитетом.
С друге стране, сервиси и услуге подршке потребни су и за свршене студенте са инвалидитетом у процесу тражења посла и програма додатног образовања. Један од циљева пројекта Trans2Work је управо подизање капацитета универзитетских каријерних центара за подршку студентима са инвалидитетом у транзицији из образовања у свет рада и успостављање улоге каријерног водича - ментора, који ће бити спона између високог образовања и света рада.
Национална служба за запошљавање, институција са великим искуством и капацитетима за ефикасно спровођење мера професионалне рехабилитације и активне политике запошљавања особа са инвалидитетом, један је од кључних партнера на пројекту, који ће пружити стручну подршку високошколским институцијама и невладиним организацијама у изградњи сервиса и услуга подршке високообразованим особама са инвалидитетом у процесу тражења посла, односно успешне интеграције у радну средину.
Више информација о пројекту Trans2work можете добити на веб-сајту: www.trans2work.eu или упитом на имејл адресу: projekti.medjunarodnasaradnja@nsz.gov.rs.