Mladi i privreda – Kako do uspešnog biznisa?
Internet – velika šansa za mlade preduzetnike
Beograd | Vest, datum objave: 9. новембар 2017.
Sala u Privrednoj komori Srbije bila je mala da primi sve mlade koji su želeli da čuju više o tome kako pokrenuti sopstveni posao u Srbiji, koji su poslovi najperspektivniji, kao i kroz koje programe EU, PKS i velike, uspešne kompanije podržavaju razvoj omladinskog preduzetništva. Skup „Mladi i privreda – Kako do uspešnog biznisa?“ prvi je u nizu događaja za mlade u okviru Evropske nedelje preduzetništva.
Cilj organizovanja ovakvih događaja jeste da mladi u razgovorima sa preduzetnicima i kroz primere dobre prakse dobiju sve neophodne informacije o pokretanju posla u Srbiji. Jelena Babić, direktorka Centra za EU integracije PKS, kaže da je ideja da se u okviru postojećih evropskih inicijativa pokaže kako proces pristupanja Srbije EU funkcioniše u oblasti preduzetništva u Srbiji i na koji način PKS radi na unapređenju preduzetništva mladih.
Vođa tima EU info-centra Ljubica Marković istakla je da je omladinsko preduzetništvo veoma važna tema u Srbiji, jer mnogi zbog straha od nepoznatog i preuzimanja rizika nisu spremni na taj korak.
„Podaci govore da se 85 odsto mladih ne usuđuje da pokrene privatni posao jer ne znaju kolika je sigurnost. Danas smo tu da čujemo drugačija iskustva i da damo podsticaj i motivaciju svima koji imaju ideju i žele da uđu u svet preduzetništva“, istakla je Ljubica Marković.
Događaj u PKS deo je kampanje za mlade koju EU info-centar sa Delegacijom Evropske unije u Beogradu vodi ove jeseni, a poseban fokus je na promociji evropskih vrednosti. Jedan od načina na koji EU podržava razvoj privrede jeste i kroz program ERAZMUS, namenjen mladim preduzetnicima, koji bi trebalo da pomogne razvijanju veština mladih ljudi u pokretanju sopstvenog posla. Privredna komora Srbije će od 1. januara sledeće godine biti glavni kontakt za sve koji budu želeli da se uključe u taj program.
Program za mlade preduzetnike je predstavila Jovana Stanojević, samostalni savetnik u Centru za EU integracije PKS.
„Od 2018. godine počinjemo sa realizacijom ovog projekta. Učesnici bi u periodu od jednog do šest meseci boravili u drugoj zemlji, u određenoj kompaniji, kako bi stekli iskustvo. To je dobar način da dođete do dobrih kontakata, da usavršite jezik i unapredite svoje veštine“, objasnila je Jovana Stanojević. Dosadašnja iskustva govore da su mladi preduzetnici najviše zainteresovani za odlazak u Veliku Britaniju, Nemačku, Italiju i Španiju i da u tim zemljama ostaju oko 3 meseca.
„Kada popunite elektronsku aplikaciju, prijavite se i sklopite ugovor sa domaćinom preduzetnikom dobijate sredstva, koja zavise od zemlje u koju se putuje. PKS će vam obezbediti svu podršku i pomoći vam da se uključite u Evropsku mrežu preduzetnika, a vaša obaveza je da napišete izveštaj o aktivnostima“, objasnila je Jovana.
Kako bi prisutni čuli konkretne primere i saznali kako u praksi funkcioniše pokretanje i vođenje privatnog posla, svoje iskustvo su sa njima podelili već uspešni mladi privrednici. Tako je Miloš Radovanović, koji se školovao za pedagoga, a sada radi kao biznis kouč i ima svoju kompaniju, ispričao kako izgleda njegov put i dao korisne savete kako planirati i razvijati biznis.
„U Srbiji mladi imaju mnogo sjajnih ideja, ali je važno da u preduzetništvo uđete spremni, sa jasnim planom, da sve dobro proučite i napravite dobar tim, kojem verujete. Sve to uradite pre nego što pokrenete posao. Ja sam išao težim putem i sve o preduzetništvu učio uz rad, pa zbog toga želim da vam pomognem da ne prolazite kroz iste probleme“, rekao je Miloš.
Objasnio je mladima da, iako žive u Srbiji, uz pomoć interneta mogu da ponude svoje usluge bilo kojoj kompaniji u svetu.
„Internet je ogromno igralište za mlade preduzetnike. Pronađite ono što najbolje znate da radite, neku posebnu veštinu i znanje i ponudite se na tržištu. Svako znanje možete da pretočite u uslugu i da to unovčite“, podsticao je prisutne Miloš. Kao primere je naveo mogućnost prevođenja ili pisanja tekstova za sajtove ili držanje različitih kurseva, a kao trenutno najperspektivniji posao naveo je posredovanje.
„Pogledajte uspešne svetske kompanije koje se bave posredovanjem, poput airbnb.com ili hotel.com, koje nemaju nijedan stan ili hotel u vlasništvu, a spajaju klijente širom sveta“, kaže Miloš i dodaje da je marketing jedna od najvažnijih stvari, kao i dobra životna priča koja stoji iza nekog biznisa.
„Moja priča je da sam neko ko nije znao ništa o preduzetništvu, a sada učim ljude kako da investiraju ili zarade novac. Nemojte da budete surovi profesionalci, već podelite sa ljudima emocije i iskustvo“, završava on.
Na skupu u PKS „Mladi i privreda – Kako do uspešnog biznisa?“ razgovaralo se i o važnosti istraživanja tržišta, marketinga, finansijama, distribuciji robe, pravnim i administrativnim procedurama.
Skup je organizovao Savet za omladinsko preduzetništvo Privredne komore Srbije u saradnji sa EU info-centrom, Delegacijom Evropske unije u Srbiji i kompanijom Metro Cash & Carry, a u okviru kampanje za mlade „Evropa za tebe“.