Govor tela u poslovnoj komunikaciji
Drugi put je kasno za prvi utisak
Beograd | Vest, datum objave: 29. септембар 2017.
Ljudi su danas fascinirani govorom tela. Neverbalna komunikacija je dodatni kanal slanja poruka i služi obogaćivanju i razjašnjavanju verbalne komunikacije. Ako želite da vas neko posmatra kao profesionalca, onda morate tako da se ponašate i da tako izgledate
Razgovor za posao. Sigurno i vi mislite da je to jedna od najstresnijih situacija u životu. Strah od nepoznatog, od toga kakav ćemo utisak ostaviti, da li ćemo znati i da li ćemo dati dobre odgovore, da li će naš govor tela odati svu tremu i brigu? Skoro je svako prošao kroz ovakvo preispitivanje i to je potpuno normalno, ali ukoliko znamo zašto želimo ovaj posao, ukoliko sebi objasnimo da je to baš posao za nas i pre svega se dobro pripremimo za razgovor sa poslodavcem, onda će sigurno sve biti lakše i imaćemo veću mogućnost da dobijemo posao. Istraživali smo i od stručnih ljudi dobili korisne savete za sve koji su trenutno u fazi traženja zaposlenja i spremaju sa za razgovor sa poslodavcima.
Istraživanja pokazuju da poslodavac u prvih nekoliko minuta razgovora stekne utisak o vama ili čak i donese odluku da li će vam dati šansu za posao. Prvi utisak je uglavnom i presudan. Imajte na umu da poslodavac ne samo što vas sluša, već procenjuje i vaše ponašanje, govor tela, ton vašeg glasa tokom razgovora. Vaša radna biografija takođe mora da bude dobro napisana - ona je prvi korak u procesu selekcije. Ipak, tek u direktnom razgovoru bićete u prilici da na pravi način predstavite svoje veštine i iskustvo, pa tako priprema za razgovor, a samim tim i vaše samopouzdanje, imaju ovde glavnu ulogu. Ukoliko se dobro upoznate sa radom kompanije za koju ste konkurisali i svesni ste da vaše znanje odgovara traženom poslu, onda je sve mnogo lakše. I ne zaboravite, ukoliko ne uspete na jednom razgovoru, ne znači da nećete na drugom. Ne treba gubiti nadu i volju, jer uvek ima više kandidata koji konkurišu za to radno mesto i koji imaju, poput vas, odgovarajuće kvalitete i iskustvo, tako da izbor zavisi od poslodavca. Na svako iskustvo treba gledati kao na dobro iskustvo, koje će vas ojačati i dati vam snagu da nastavite ka svom cilju.
Trema je normalna stvar
Trema pred važan razgovor, kao što je razgovor za posao, normalna je stvar. Jelena Milošević, psiholog u NSZ, kaže da ljudi pred sve bitne događaje u životu imaju tremu. Neki se unervoze, uznemire, drugi osećaju komešanje u stomaku, ali kako god tu vrstu uzbuđenja nazvali - važno je da shvatimo da je to prirodna stvar i da većina ljudi isto reaguje.
„Ako neki događaj ocenimo kao važan za nas, očekivano je da ćemo više brinuti o njegovom ishodu i emotivnije reagovati. Često se govori o pozitivnoj i negativnoj tremi. Zapravo, psihološki bi to bila razlika između zabrinutosti i anksioznosti. Kada smo zabrinuti za ishod razgovora za posao ipak smo u stanju da prikupimo svoje snage i uložimo svoj maksimum u tom trenutku, kako bismo se pokazali u što boljem svetlu poslodavcu. Međutim, kada umesto zabrinutosti postoji anksioznost, onda može doći do veoma negativnih posledica. Anksioznost čini da se izgubi fokus sa sadašnjeg trenutka, a prate je preuveličavanje problema, otpisivanje mogućnosti da problem možemo rešiti, preokupiranost negativnim mislima. Na taj način sebe sve više plašimo i umesto da se usmerimo na ono što govorimo, počnemo da mislimo na to šta će se desiti, na primer ako na razgovoru ne uspemo da se predstavimo na zadovoljavajući način. Ovakve misli i osećanje anksioznosti prate i neverbalni signali - kandidati često zamuckuju, vrpolje se u stolici, znoje im se dlanovi, imaju utisak da će im srce iskočiti. Ponekad se dešava da se potpuno blokiraju i ne mogu da daju nikakav odgovor“, objašnjava Jelena Milošević.
Dakle, to je upravo ono šte želimo da izbegnemo i dovodi nas do toga koliko su pozitivne misli važne, uopšte u životu, pa i u traženju zaposlenja. Da bismo pozitivno razmišljali i pokazali se na najbolji način najvažnija je priprema za intervju. Samouverenost proističe iz znanja koje imate, ako ste sigurni u ono što govorite i trema je manja, a vi ćete se bolje predstaviti poslodavcu.
Sigurni u sebe
Koliku ulogu u razgovoru za posao ima govor tela? Da li je jezik govora tela jezik koji ceo svet razume i koje tajne treba da znamo da bismo ostvarili uspeh u oblasti koja nas interesuje? Odgovor na ova pitanja potražili smo od stručnjaka iz ove oblasti - Marka Burazora, autora, konsultanta i trenera. Marko je vlasnik i direktor kompanije za poslovnu komunikaciju, autor nekoliko knjiga na tu temu i kouč i konsultant za poslovne, prodajne i veštine komunikacije. „Drugi put je kasno za prvi utisak“, kaže on, a to nam i detaljno objašnjava.
Neverbalna komunikacija predstavlja ono što se ne izražava rečima, već govorom tela. To je dodatni kanal slanja poruka i služi obogaćivanju i razjašnjavanju komunikacije. Naša pojava je veliki deo utiska koji ostavljamo i ako želite da vas neko posmatra kao profesionalca, onda morate tako da se ponašate i da tako izgledate. Položaj tela, izrazi lica i nesvesne radnje mogu mnogo toga da kažu o vama.
„U poslovnoj komunikaciji moramo da naučimo da pažljivo biramo reči, kako bi naša poruka bila pravilno shvaćena i prihvaćena, a neverbalna komunikacija kao važan deo služi tome da naš govor bude bogatiji i jasniji“, kaže Burazor i ističe da istraživanja pokazuju da neverbalni aspekt čini 93 odsto ukupne komunikacije i to 55 odsto govor tela, a 38 odsto intonacija, odnosno način na koji nešto kažemo. „Neverbalna komunikacija je nesvesna, to je zapažanje stvari kojih nismo svesni, a pripisujemo ga uglavnom intuiciji“, dodaje Marko.
Ljudi su danas fascinirani govorom tela i važno je da vaš nastup odaje utisak sigurne osobe, da stojite ili sedite pravo, da vam ruke budu mirne, jer one mogu lako da odaju da imate tremu.
„Kada sedite ili stojite uspravno to pokazuje da ste sigurni u sebe i da ste energična osoba. Stav treba da bude otvoren, nikako nemojte da prekrštate ruke preko grudi, jer tako nesvesno pravite barijeru između vas i onoga ko sa vama razgovara. Gledajte poslodavca pravo u oči, ne dodirujte nos, usne, vrat, ruke treba da budu mirne. Pokušajte da ih smirite tako što ćete u njima držati olovku, fasciklu ili naočare“, savetuje Marko Burazor i dodaje još jedan veoma važan savet: „Osmehujte se blago, budite mirni i raspoloženi, pokažite da ste vedra osoba koja nosi pozitivnu energiju“.
Prava mera
Da je pored toga šta govorimo važno i kakve neverbalne poruke šaljemo sagovorniku tokom intervjua za posao, potvrđuje i psiholog NSZ Jelena Milošević. Ona ističe da ukoliko previše gestikuliramo, preglasno ili pretiho govorimo, vidljivo se znojimo, to pokazuje da smo uznemireni i šaljemo poruku da ne vladamo situacijom i nemamo kontrolu, što svakako nije dobar utisak.
„Važno je naći dobru meru u svakom smislu! Pored pripreme koja se odnosi na sama pitanja, moramo osmisliti i kako ćemo izgledati. Razmislite kakav utisak želite da ostavite i u skladu sa tim planirajte svoje odevanje. Pre samog intervjua pokušajte da saznate da li firma ima određeni dres kod. U svakom slučaju je važno da budete uredni i poslovno obučeni. Osećajte se udobno i usklađeno u kombinaciji koju ste izabrali. Jednostavne kombinacije, koje ne odvlače pažnju upadljivim detaljima, uvek su najsigurnije rešenje“, savetuje Jelena i podseća: „Dobar nastup na intervjuu nije uvek garant dobijanja posla, ali svakako jeste ulaznica za dalje korake! Kao i podsticaj za dalje angažovanje i sticanje samopouzdanja.
Nikako ne treba zaboraviti koliko je važan prvi utisak na razgovoru za posao. Upravo to, da nađemo pravu meru, da budemo umereno opušteni, a da opet pokažemo da nam je do tog posla stalo.
„Priprema ima najvažniju ulogu“, kaže Burazor i dodaje: „Pripremi se kao da je bitno, a ponašaj se kao da je nebitno, jer je poslodavac izabrao nas, a mi sada njemu na neki način pružamo šansu da bude naš izbor. I zaposleni je danas u prilici da bira poslodavca, a ne obrnuto. Važno je da biramo kompaniju koja nam odgovara i posao gde ćemo moći da damo svoj maksimum i pokažemo svoju kreativnost“.
Ipak, i kod pripreme postoji detalj koji je važno zapamtiti. Poslodavce iritiraju naučena ponašanja, gluma, ukoliko vide da neko pokušava lažno da se predstavi i da ih prevari. Oni najčešće imaju veliko iskustvo u procenjivanju novih radnika i zbog toga je važno da na razgovoru za posao budete prirodni i ne previše samouvereni.
„Prava mera u svemu je recept za uspešno predstavljanje, a ukoliko vidimo da se poslodavac interesuje za nas, da postavlja više pitanja, deli neke planove sa nama u vezi sa radom kompanije, onda znači da je razgovor bio uspešan“, iz iskustva nam otkriva Burazor.
„Ukoliko smo dobro pripremljeni za razgovor i naše samopouzdanje biće veće, pa tako i uspešnost. Zamišljanje i odigravanje same situacije pred nekim ili pred ogledalom ili kamerom, doprineće tome da se lagodnije osećate u realnoj situaciji“, potvrđuje i Jelena Milošević.
„Kandidat treba da ima u vidu sadržaj svoje radne biografije koju je poslao na konkretan konkurs, kako bi sa poslodavcem mogao da razgovara o svom obrazovanju i radnom iskustvu, smeštenim u određeni vremenski okvir. Takođe, na različitim sajtovima koji se bave zapošljavanjem danas se mogu naći uobičajena pitanja koja se postavljaju kandidatima na intervjuu. Možete probati da zamislite sebe na razgovoru i kako vam neko ta pitanja postavlja, a onda da na njih odgovorite. Možete samo zamišljati, ali još je bolje da zaista i izgovarate odgovore, kako biste čuli sebe. Zamolite nekog od ukućana da vam pomogne i glumi intervjuera, vežbajte ispred ogledala ili snimite svoje odgovore, pa kasnije pregledajte. Veoma je važno da vidimo sebe, jer nekada nevoljno pravimo određene pokrete ili grimase koje bi bilo bolje izbeći u poslovnoj situaciji“, kaže Jelena.
Ne zaboravite: dobro se pripremite za razgovor, ali obratite posebnu pažnju i na nesvesne radnje i govor tela, jer mogu mnogo da kažu o vama, nekada i više nego reči koje izgovarate.