Digitalni svet – bezgranične mogućnosti za uspešno poslovanje
Da posao klikne
Beograd | Vest, datum objave: 15. новембар 2017.
Danas je nezamislivo uspešno poslovanje bez upotrebe modernih informacionih tehnologija. Internet je u potpunosti izmenio načine poslovanja jer ruši jezičke barijere i geografske granice i omogućava poslovanje sa celim svetom uz jednostavnu i brzu komunikaciju. Upravo su elektronsko poslovanje i e-trgovina bili tema edukativne radionice u Privrednoj komori Srbije „Da posao klikne“, na kojoj su prisutni mogli da saznaju detalje o pokretanju i razvijanju biznisa na internetu, kao i osnovama promocije i marketinga.
Poslovanje u digitalnom svetu danas je pitanje opstanka jedne kompanije - složili su se govornici na radionici u PKS, ističući da će se do kraja 2017. godine samo u EU prodati robe i usluga preko interneta za 602 milijarde evra, što je 14 odsto više u odnosu prethodnu godinu, a čak dvostruko više u odnosu na 2013. Savet kompanijama u Srbiji je da to iskoriste za razvoj svog poslovanja i da se na najbolji način predstave u virtuelnom svetu.
Internet trgovina i digitalno preduzetništvo u Srbiji su ispod evropskog proseka, ali se situacija popravlja, a osnov svega treba da bude edukacija, jer je to ono što našim privrednicima nedostaje. Upravo zbog toga je Privredna komora Srbije započela seriju edukativnih radionica na kojima će se čuti iskustva uspešnih preduzetnika i bankarskog sektora i dobiti neophodne informacije o pokretanju onlajn poslovanja i vođenju internet trgovine.
„U Evropi e-trgovina čini oko 20 odsto ukupne trgovine, a do 2020. godine očekuje se da dostigne polovinu ukupnih transakcija. Najviše se kupuje odeća (20 odsto ukupne e-trgovine), ali je poslednjih godina najbržerastuća prodaja isporuka hrane elektronskim putem, koja je tokom ove godine skočila za 34 odsto. Kada je reč o Srbiji, podaci govore da u ovom trenutku e-trgovina raste stopom od 20 odsto“, kaže Jelena Jovanović, sekretarka Udruženja za elektronske komunikacije i informatičko društvo PKS. Ona dodaje da je cilj da ljudi steknu poverenje u kompanije koje posluju na internetu, pa je plan da se napravi evidencija ili lista elektronskih radnji od poverenja. Privrednicima poručuje da ne treba da se ograniče samo na domaće tržište već da posluju sa celim svetom.
„Tokom 2016. godine u Srbiji je ostvareno oko 4 miliona transakcija putem interneta, a prosečna vrednost jedne kupovine bila je oko 20 evra“, kaže Jelena Jovanović.
Govoreći o mogućnostima koje privrednicima pruža bankarski sektor i o prednostima korišćenja e-commerce servisa, Miloš Radulović iz Inteza banke ističe da je za promene na elektronskom tržištu potreban mnogo veći broj trgovaca koji žele da posluju tako što im se usluga ili roba plaćaju preko interneta, kao i da nema bojazni da li je takva kupovina bezbedna, jer se zloupotrebe mere promilima.
Na edukativnoj radionici svoja iskustva iz prakse podelili su Vladan Petronijević iz firme Mikroelektronika, koja 97 odsto proizvodnje izvozi i u potpunosti radi onlajn, Igor Grčić iz Male srpske prodavnice, koja na internetu prodaje suvenire i polovinu prodaje ostvaruje na inostranom tržištu i Vladimir Stanković – Deda Bor, prosvetni radnik iz Bora, koji radi i kao bloger i internet preduzetnik i jedan je od pionira e-trgovine u istočnoj Srbiji. Svi su istakli da je edukacija najvažnija, kao i dobra promocija na internetu i iskrenost prema klijentima, jer je direktan, stalni i otvoren kontakt sa njima presudan za sticanje poverenja i razvoj biznisa.
„Za pozicioniranje posla na internetu potrebno je tri do šest meseci. Ne kopirajte tuđe ideje već predstavite svoj, originalni sadržaj. Napravite dobar sajt ili internet prodavnicu i targetirajte prvo klijente na lokalu“, savetuje Stanković.
Edukativna radionica „Da posao klikne“ u PKS prva je od ukupno šest radionica koje će u Srbiji biti održane na temu internet poslovanja, a pored Beograda radionice će biti održane i u Somboru, Valjevu, Kraljevu i Užicu.