Karijerno vođenje – poluga ekonomskog razvoja
Užice | Vest, datum objave: 24. април 2019.
Ovo je period kada veliki broj osnovaca i srednjoškolaca donosi odluku o izboru buduće škole i budućeg zanimanja. Neka deca vrlo rano znaju čime će se baviti, a neki tu odluku donesu znatno kasnije. Pri tome, značajnu ulogu u ovoj važnoj odluci imaju sklonost ili ljubav prema određenoj profesiji odnosno talenti koje deca poseduju.
Sa karijernim vođenjem treba početi vrlo rano, i obično se kaže da su pokretači ekonomskog razvoja i upravljanja kadrovima upravo karijerno vođenje i savetovanje odnosno prepoznavanje potencijala pojedinca i njihovo usmeravanje ka zanimanjima u kojima mogu najviše da pruže. Efikasnost i zadovoljstvo radom mnogo su veći ukoliko ljudi rade ono što vole, ukoliko rade ono što im je zanimljivo, ukoliko doprinose i unapređuju svoje radno mesto.
Koliko je karijerno vođenje važno u profesionalnom životu jednog pojedinca ali i za celokupno društvo, razgovaramo sa Dubravkom Smiljanić, svetnicom za planiranje karijere u filijali NSZ u Užicu:
„Karijerno vođenje i savetovanje predstavlja organizovan sistem društvene i stručne pomoći pojedincu u njegovom profesionalnom razvoju, kroz osposobljavanje i motivisanje za donošenje zrelih odluka o izboru zanimanja, obrazovanja i zapošljavanja, u skladu sa ličnim osobinama, sposobnostima i potrebama tržišta rada„
Uloga roditelja u izboru budućeg zanimanja i profesije je velika, pa se mnoga deca odlučuju da nastave njihovim putem. Međutim, da li je takvo usmeravanje deteta u pravcu roditeljskih želja najbolje za dete?
„Na ovo pitanje nije jednostavno odgovoriti, da li je roditelj objektivan, da li je sam ostvario svoje želje i ambicije, da li u svojoj ambiciji poistovećuje svoje mogućnosti sa mogućnostima deteta, da li roditelj ima dobru sposobnost procene... U svakom slučaju, zadatak roditelja, kao starije i zrele osobe jeste da pre svega pomogne svom detetu da se u ovakvoj zahtevnoj situaciji što više oslobodi tenzije i straha“
Prvi korak u izboru zanimanja je svakako detaljno informisanje o vrstama škola i fakulteta, kao i o smerovima koji se u njima izučavaju i zanimanjima za koja se pripremaju. Svako zanimanje traži poželjan sklop sposobnosti, osobina ličnosti i interesovanja važnih, a nekada i presudnih za uspeh u tim oblastima rada.Učenici treba da razmisle o svojim interesovanjima i sklonostima, jakim i slabim stranama u pogledu školskog uspeha iz pojedinih predmeta, kao i o nekim ličnim osobinama.
„ Tako bi, na primer budući učenici i studenti ekonomskih škola i fakulteta trebali da se dobro snalaze sa računanjem, da vole da rade sa brojevima, dok je za buduće učenike i studente medicinskih škola veoma važno da, osim strpljenja, staloženosti i potrebe da pomažu ljudima, poseduju predznanja iz hemije i biologije. Arhitektonska struka podrazumeva razvijene sposobnosti shvatanja prostornih odnosa, kao i izražena estetska i tehnička interesovanja.
Mladi koji završavaju srednje škole obično izaberu jedan od tri puta-mogu da prekinu sa daljim školovanjem, da pokušaju da pronađu posao u zanimanjima za koja su se školovali ili da nastave da studiraju. Profesionalna orijentacija u ovoj fazi se zasniva na kombinaciji skolonosti učenika i njegovog školskog uspeha, a da pri tome malo uzimaju u obzir predviđanja potražnje na tržištu rada. Čak i učenici koji se odlučuju za studije najčešće se odluče na osnovu predmeta koje vole, a malo se obaziru na korišćenje znanja za potrebe karijere. Rezultat toga je da studenti provedu dugi niz godina pripremajući se za karijeru za kojom u okruženju zapravo ne postoji više potreba. „ kaže Smiljanić.
Pri izboru srednje škole i fakulteta pored skolonosti i interesovanja treba sagledati i mogućnosti zaposlenja. U dužem vremeskom periodu, do posla lakše dođu stručnjaci za finasije, inženjeri elektrotehnike, informatike, građevinarstva, mašinstva, matematičari, lekari odgovarajućih specijaliszacija i dr.
„Poslodavci očekuju od svojih zapsolenih posedovanje kako specifičnih, uskospecijalizovanih znanja, tako i neke ključne veštine, kao što su: preuzimanje inicijative, preuzimanje odgovornosti za sopstveno obrazovanje i napredovanje, rešavanje problema, praktična primena teorijskih znanja, efikasno lociranje i korišćenje informacija, spsobnost efikasnog slušanja, psimena i usmena komunikacija, spsobnost za rad u timu...zbog toga, pored formalnog obrazovanja izuzetan značaj za jedan profesionalni uspeh imaju dodatne veštine i znanja stečena kroz neformalno obrazovanje. „ ističe na kraju Dubravka Smiljanić.
Filijala Užice je i ove školske godine dosta pomogla učenicima završnih razreda osnovnih i srednjih škola, pri izboru budućih obrazovnih profila. Ove godine, pomoć u užiškoj filijali potražilo je preko 150 učenika srednjih i osnovnih škola. Broj zainteresovanih učenika za ovu vrstu usluge znatno prevazilazi raspoložive termine savetnika za planiranje karijere, pa je veoma važno prijaviti se na vreme.

Direktoru niške filijale NSZ dodeljena Godišnja nagrada PKS
Objavljena Lista odobrenih poslodavaca za učešće u programu „Moja prva plata“ u 2021. godini
Obaveštenje za medije i korisnike usluga u Beogradu
Zapošljavanje osoba sa invaliditetom u Boru
Izabrano oko 9.000 mladih za program „Moja prva plata“