Tehnike traženja posla
Ukoliko tražite posao savetujemo vas da napravite listu kompanija u kojima biste želeli da radite, a zatim pokušajte da uspostavite kontakt sa poslodavcima. Nova tržišna ekonomija je mnogo dinamičnija nego što se to čini na prvi pogled.
Većina poslova koji se nude su deo skrivenog tržišta rada, koje se sastoji od radnih mesta koja još nisu oglašena. Pod tim se podrazumevaju radna mesta koja nastaju kao rezultat skorašnjih penzionisanja, otpuštanja, širenja kompanija, ali i radna mesta koja će se tek otvarati, uključujući i ona koja će biti formirana za određene osobe koje traže posao. Većina radnih mesta nikada i ne stigne do oglasa ili agencija za zapošljavanje, već se popune ljudima koji koriste metode direktnog kontakta. Poslodavci koriste formalne načine samo kada se mesta ne popune neformalnim putem.
Prvi korak jeste sastavljanje liste kompanija "meta"- u kojima biste voleli da radite. Kompanije na listi mogu poticati iz raznih izvora kao što su informacije dobijene istraživanjem tržišta poslova, lično znanje o nekoj kompaniji, informacije dobijene kroz umrežavanje. Što više saznajete o ovim firmama, lista se može menjati, neke firme ćete možda izbrisati, a druge dodati. Kada ste napravili malu listu kompanija na koje ćete se usredsrediti, spremni ste da krenete u akciju. Saznajte što više možete o svakoj od vaših „meta" kompanija. Potrebne informacije uključuju i odgovore na sledeća pitanja:
- Koji su proizvodi ili usluge kompanije?
- Kakav je status kompanije u industriji? Da li je kompanija velika ili mala, da li raste ili se smanjuje?
- Šta možete saznati o poslu koji želite (dužnosti, plata, beneficije, radna sredina)?
- Kakav je imidž firme i koji tip osobe se tu "uklapa"?
- Koji su neki od sadašnjih problema firme?
- Koji ljudi imaju moć da vas zaposle?
Da biste istražili skriveno tržište rada, morate koristiti neformalne metode. Većina poslova se pronađe putem ličnih kontakata ili direktnim kontaktom sa poslodavcima. Vaši izvori informacija mogu da budu:
Novine, poslovni časopisi, trgovački ili profesionalni magazini - pretražite ove izvore radi članaka koji pominju vaše „mete". Ne zaboravite specijalizovane novine kao što je list „Poslovi". Tražite informacije o novim proizvodima, širenju, konsolidaciji, promeni lokacija, promocijama kompanija, članke koje pišu izvršni direktori, podatke o godišnjim zaradama i tekućim problemima kompanija. Pregledajte stara izdanja novina zbog starih oglasa za posao. Oni vam mogu pružiti važne informacije o dužnostima na poslu, plati i beneficijama. Možda ćete naći i neki oglas za radno mesto za koje ste zainteresovani. Možda to mesto nije nikada ni popunjeno ili je osoba koja je prethodno angažovana već otišla sa tog mesta.
Same kompanije - pozovite odeljenje za ljudske resurse ili odnose sa javnošću u firmi. Nabavite brošure, godišnji izveštaj, opis relevantnih poslova i bilo šta drugo što opisuje kompaniju.
Informativni intervju - pravite mreže tako što ćete se sastati sa nekim iz firme da biste dobili detaljnije informacije o samoj kompaniji i možda neko obaveštenje o slobodnom radnom mestu.
Profesionalna i strukovna udruženja - većina radnih oblasti ima svoja strukovna udruženja. Ova udruženja održavaju redovne sastanke i štampaju periodične časopise, a sve su to dobri izvori unutrašnjih informacija o kompanijama članicama. Mnogi stručnjaci su članovi jednog ili više profesionalnih udruženja. Ako se nikada niste učlanili u vaše ili ako vam je članstvo isteklo, ovo može biti dobar trenutak da se aktivirate. Ove organizacije često imaju direktora članstva, što je odličan izvor informacija za umrežavanje. Profesionalne grupe obično imaju redovne sastanke gde se slobodna radna mesta mogu objaviti. Udruženje možda ima i bazu sa biografijama ili pruža pomoć svojim članovima pri zapošljavanju. Ako vaša grupa nema takve aktivnosti, predložite im da otpočnu sa njima i ponudite im svoju pomoć. Tako ćete biti prvi koji će čuti za interesantne poslove koji se pojave. Možete saznati za neka upražnjena mesta koja nikada neće biti oglašena. Pored toga, primetiće vas ljudi koji znaju za slobodna radna mesta ili koji sami zapošljavaju nove kadrove. Važno je održavati kontakte sa ovim ljudima i između susreta. Poslovni kontakti ove vrste vam mogu obezbediti korisne informacije o politici kompanija i poslovnoj filozofiji pre intervjua, tako da ćete biti pripremljeni, informisani i sigurni.
Zatim vam predlažemo da firmi u kojoj biste voleli da radite pošaljete kontaktno pismo. U kontaktnom pismu predložite poziciju na kojoj bi ste mogli da radite, ukratko predstavite sebe kao kandidata, vašu motivaciju i želju. Na ovaj način vaša biografija se neće utopiti u moru drugih, što se dešava kada je raspisan konkretan oglas.